trening siłowy

Uprawianie sportu to doskonały sposób na zdrowy tryb życia i utrzymanie ciała w doskonałej kondycji. Musimy jednak liczyć się z tym, że na pewnym etapie mogą pojawić się różnego rodzaju kontuzje. To, co jeszcze może skutecznie uprzykrzyć nam życie to zakwasy – nieprzyjemny ból, który pojawia się najczęściej dzień po intensywnym treningu. Dolegliwość ta zazwyczaj towarzyszy osobom początkującym oraz tym, które mają za sobą długą przerwę w ćwiczeniach. Zakwasy mogą być również efektem treningu bez rozgrzewki i końcowego rozciągania. Dlaczego w takim razie powstają?

Jak powstają zakwasy?

W społeczeństwie panuje powszechne przekonanie, że zakwasy to efekt nagromadzenia w mięśniach kwasu mlekowego. Powstaje on w organizmie podczas intensywnego treningu. Jest to efekt braku tlenu w pracujących pod dużym obciążeniem mięśniach, w wyniku czego następuje proces fermentacji mlekowej. Jak łatwo się domyślić, właśnie w ten sposób powstaje tak znienawidzony przez sportowców kwas mlekowy. Okazuje się jednak, że to nie on odpowiada za występowanie zakwasów. Jak to możliwe? Wątroba wchłania go w 1-2 godziny i zamienia w glukozę, która następnie jest przekształcana w ATP. 

Informacje na temat odpowiedniego doboru ćwiczeń: https://dietly.pl/blog/kategoria/trening.

Obecnie uważa się, że za zakwasy odpowiedzialne są mikrouszkodzenia mięśni, jakie powstają w obciążonych ćwiczeniami mięśniach. Chodzi konkretnie o cieniutkie włókienka mięśniowe, z których zbudowane są włókna mięśniowe. To właśnie one są odpowiedzialne za skurcze mięśni w czasie pracy. Jeśli ulegną one nawet niewielkiemu uszkodzeniu, spowodują dokuczliwy i niejednokrotnie bardzo rozległy ból. 

Jak zapobiegać zakwasom?

Zniwelowanie dolegliwości bólowych wywołanych przez zakwasy niejednokrotnie jest bardzo trudne, dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem jest zapobieganie tego rodzaju dolegliwościom. Najważniejsza jest konsekwencja w działaniu – jeśli będziemy regularnie ćwiczyć i stopniowo dawkować obciążenie, organizm przyzwyczai się do wysiłku i treningi będą przyjemnością. Spore znaczenie ma również odpowiednia dieta. Po zakończeniu ćwiczeń najlepiej spożyć posiłek bogaty w węglowodany. Więcej na ten temat znajdziesz na blogu https://dietly.pl/blog. Jednocześnie, planując dietę, powinniśmy pamiętać o odpowiedniej ilości zawartego w niej białka oraz witaminy i minerały, takie jak magnez czy cynk. A co zrobić, jeśli zakwasy już się pojawią? Pomóc mogą ciepłe okłady w bolących miejscach oraz naprzemienny zimny i ciepły prysznic. Zbawienny może się okazać także delikatny masaż oraz lekki, nienadwyrężający trening. Najważniejsze jest jednak, aby regularnie się ruszać i zdrowo odżywiać, za co organizm podziękuje nam dobrze pracującymi mięśniami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may also like