odporność

Od kilku lat jak mantra wraca hasło odporność. Jest ważna w pandemii, pojawia się w sezonie jesienno-zimowym i szczególnie dotyczy dzieci oraz osób starszych, choć wszyscy powinniśmy oczywiście o nią odpowiednio zadbać. Metod jest bardzo dużo, a specjaliści z różnych dziedzin prześcigają się w teoriach, co jeść, jak trenować i jak żyć, by nie chorować. Czasem wystarczy natomiast zmienić nawyki, by osiągnąć sukces – czyli wygrać w walce z pierwszymi objawami infekcji, lepiej spać, nie męczyć się i być w dobrym nastroju.

Jak działa odporność?

Różne czynniki mogą sprawić, że odporność nam spadnie, ale istnieje także szereg metod na to, by wzmocnić siły obronne organizmu https://www.oleofarm24.pl/pol_m_Wspieraj-odpornosc-431.html. Chodzi przede wszystkim o to, by mógł się on sam bronić przed wirusami bakteriami i grzybami. W przypadku infekcji do walki mobilizowane są białe ciałka krwi – limfocyty, które produkują przeciwciała i to one unieszkodliwiają chorobotwórcze drobnoustroje. W przypadku nierównych sił niestety stan zapalny się rozwija, a my borykamy się z gorączką, katarem, kaszlem, bólem głowy oraz szeregiem innych nieprzyjemnych dolegliwości. Wzmocnienia więc wymaga przede wszystkim system obronny – szczególnie przed okresem jesienno-zimowym, kiedy jesteśmy bardziej narażeni na infekcje.

Wzmacniaj z głową

By poprawić odporność, trzeba się wysypiać. To właśnie odpoczynek sprawia, że wzrasta liczba limfocytów w organizmie. Poza tym jesteśmy mniej podatni na stres, mamy lepszy nastrój, a tym samym mamy energię, by wykonywać wszystkie zadania. Dorosły człowiek potrzebuje około osiem godzin snu na dobę i warto zadbać o jego jakość. Dobry wypoczynek wpływa na wydzielanie w szyszynce melatoniny, która zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego oraz ustawia rytm dobowy. Osoby narażona na stres powinny również znaleźć czas na relaks, odprężenie, wyciszenie.

Warto również zadbać o zrównoważoną dietę opartą o warzywa i owoce. Najlepiej by było zrezygnować z produktów wysoko przetworzonych, a także z alkoholu i papierosów, które niszczą witaminy oraz  mikroelementy i zmniejszają ich wchłanialność, a przecież to właśnie one wzmacniają nasze siły obronne. Rewelacyjnie sprawdza się także hartowanie organizmu, aktywność fizyczna – spacer, trening na siłowni lub w plenerze, ulubiona dyscyplina sportowa. Lekarze zalecają, aby co najmniej 3 razy w tygodniu poświęcać 30 minut na ruch. Tę aktywność warto dopasować do swoich możliwości oraz preferencji i tak często jak się da wybierać ruch na świeżym powietrzu. Można na przykład iść do pracy zamiast jechać samochodem czy autobusem, jeśli oczywiście jest taka możliwość.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may also like