dieta wegetariańska

Dieta wegetariańska cieszy się coraz większą popularnością. Z danych wynika, że już ponad 3 miliony Polaków zupełnie zrezygnowało ze spożywania mięsa, a prawie połowa deklaruje, że stara się je ograniczać. Przyczyny przejścia na wegetarianizm mogą być różne – jedni decydują się na taki styl życia ze względów etycznych, drudzy robią to w trosce o środowisko, a jeszcze innych najbardziej przekonują względy zdrowotne. Z tego artykułu dowiesz się, na czym polega dieta wegetariańska i czy sprawdzi się u osób, pragnących pozbyć się zbędnych kilogramów.

Zasady diety wegetariańskiej

Wegetarianizm zakłada rezygnację ze spożywania wszelkich produktów, do pozyskania których konieczna była śmierć zwierzęcia. Wegetarianie nie jedzą zatem nie tylko mięsa, lecz także ryb, owoców morza, smalcu, żelatyny oraz niektórych dodatków do żywności, takich jak koszenila – naturalny czerwony barwnik pozyskiwany z insektów.

Dieta wegetariańska obfituje natomiast w warzywa i owoce, orzechy, produkty zbożowe, nasiona, grzyby, rośliny strączkowe, nabiał oraz jaja. Ogromną rolę odgrywają także przyprawy, które nadają potrawom niepowtarzalnego smaku i aromatu.

Dieta wegetariańska a odchudzanie

Dieta wegetariańska nie jest synonimem diety redukcyjnej. Nie wystarczy zrezygnować z mięsa i ryb, żeby pozbyć się nadprogramowych kilogramów. Dieta bazująca na roślinach, jajach i nabiale może być odpowiednia zarówno dla osób odchudzających się, jak i tych pragnących utrzymać obecną wagę lub zbudować masę mięśniową – wszystko zależy od tego, ile kalorii dziennie będziemy spożywać. Żeby schudnąć, musimy zachować tak zwany deficyt kaloryczny, czyli dostarczać sobie wraz z pożywieniem mniej energii niż ta, którą nasz organizm zużywa w ciągu dnia. W przypadku osób walczących z nadwagą lub otyłością, które z różnych powodów nie chcą lub nie mogą jeść mięsa, najczęściej najlepszym wyborem jest dieta wegetariańska 1000 kcal, 1200 kcal lub 1500 kcal. Żeby dowiedzieć się, ile wynosi Twoje zapotrzebowanie energetyczne i jaka kaloryczność diety będzie dla Ciebie najbardziej optymalna, możesz skorzystać z jednego z wielu dostępnych w internecie kalkulatorów dietetycznych albo skonsultować się z dietetykiem.

O czym należy pamiętać?

Tak samo, jak każda dieta eliminacyjna, wegetarianizm może okazać się trudniejszy do zbilansowania niż dieta tradycyjna. Rezygnując z jedzenia mięsa i ryb, musimy zadbać o to, by w naszej diecie znalazły się inne produkty, równie bogate w białko i kwasy tłuszczowe Omega-3. Jako źródło protein świetnie sprawdzą jaja i nabiał, warzywa strączkowe, tofu, kasze czy orzechy, a Omega-3 dostarczą nam orzechy włoskie, siemię lniane, olej z czarnuszki, a także nasiona chia. Dieta wegetariańska może okazać się także bardziej wymagająca w przypadku osób, które lubią jadać poza domem oraz dla tych, którzy zmagają się z problemami trawiennymi po spożyciu warzyw strączkowych.

 Jeśli zastanawiasz się nad rezygnacją ze spożywania mięsa, ale obawiasz się, że nie Twój jadłospis nie dostarczy Ci wszystkich niezbędnych składników, możesz skorzystać z diety pudełkowej. Dieta Premium to jeden z cateringów dietetycznych, w ofercie których znajduje się dieta wegetariańska. 1000 kcal, 1800 kcal i 2000 kcal to tylko niektóre warianty kaloryczne, w których występuje ten jadłospis, a zatem bez problemu możesz dopasować go do swoich potrzeb i aktualnego trybu życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may also like